Wat moet een logo kunnen?

Allereerst: wat is een logo?

Een logo kan uit verschillende elementen bestaan, zijnde een beeldmerk en een woordmerk of een combinatie van beide.

Sinds we in het digitale tijdperk leven zijn er meer mogelijkheden, veranderen we sneller en worden vaak verschillende varianten van een logo gemaakt en gebruikt. Denk hierbij aan een staande versie en een liggende versie, een versie met meer details, en een met minder details voor kleinere toepassingen.

Terug naar de vraag: wat moet een logo allemaal kunnen?

  1. het moet duidelijk zijn – goed leesbaar! Idealiter kun je het met een stok in het zand tekenen.
  2. het vertelt wie je bent en wat je doet. Dat vertaalt zich in de naam, de stijl, kleurgebruik en typografie.
  3. het is gemaakt om je doelgroep aan te spreken. Kinderen spreek je bv. anders aan dan jongeren, modische dames voelen zich niet door hetzelfde aangetrokken als de gemiddelde klant van een bouwmarkt.
  4. het leent zich voor verschillende toepassingen, al dan niet door het gebruik van verschillende versies.
  5. Het gaat lang mee. Dat wil zeggen dat het tijdloos is en niet na een jaartje vervangen hoeft te worden. Je wilt immers herkenning creëren.

Kleur

Over de kleuren valt ook erg veel te vertellen, de grafiek hieronder geeft een kleine indruk:
Je ziet hier welke indrukken kleuren kunnen geven op emotioneel vlak. Zo is bijvoorbeeld ook aangetoond dat de kleur rood voor trek zorgt, veel fastfood ketens maken hier gebruik van.
Groene logo’s suggereren verbinding met de natuur, een figuurlijke groene binding.

logo kleuren en betekenis

Mag een logo dan niet veranderd worden?

Jawel, je ziet dat zelfs de meest bekende merken met de tijd verandering aanbrengen, de wereld en techniek verandert ook. Mooi te zien in het voorbeeld van het Shell logo. Hier is heel duidelijk herkenbaar dat de techniek voor digitale beelden in de beginstadia nog niet veel toeliet, het logo wordt met de jaren steeds strakker.

shell logo door de jaren heen